Wat voor loper ben jij?

Als je een beetje een fanatieke loper bent, dan loop je met een schema. Schema’s kun je overal op internet vinden, of je nu je eerste 5 kilometer wilt lopen, of je PR wilt verbeteren op de marathon. Maar er is wel een probleem met die schema’s; ze weten niet wat voor loper jij bent.

In principe zijn er 3 types hardlopers; de snelheidskoningen, de lange-afstandsdiesels en de totaallopers. Maar hoe weet je nu welk type hardloper jij bent?

De snelheidskoning(in)
Sprintjes, intervallen, het gevoel hebben te zweven over de weg, dat is wat jij als snelheidskoning(in) wilt. Niks geen rustige starts, gewoon direct uit de startblokken en er op los. In een groepje zal je vaak vooraan te vinden zijn, alleen of met andere snelheidskoningen. Maar als de afstand langer wordt, zak je terug. Eindeloze tempolopen en duurlopen matten je alleen maar af. Van snelheid krijg je energie, trage duurlopen zijn voor jou een nachtmerrie.

De lange-afstandsdiesel
Jij kan midden in de nacht wakker gemaakt worden om 20 kilometer of meer te lopen. In een lekker rustig tempo, want juist daarvan kikker je op. Hoe langer de loop, hoe meer jij in de flow komt. En dat is waar het je om te doen is. Snelheid zegt jou niks, je wilt gewoon zoveel mogelijk lopen, het liefst iedere dag. Afstand en mooie omgevingen waar je van kunt genieten. Trails en ultra’s zijn echt jouw ding. Hoe meer kilometers, hoe zwaarder het parcours, hoe beter. Van intervallen krijg je al pijn als je eraan denkt.

De totaalloper
Kun jij je totaal niet vinden in beide beschrijvingen hierboven? Grote kans dat jij dan een totaalloper bent. En dat ben je samen met zo’n 90% van alle lopers, want echt pure snelheidskoningen en lage-afstandsdiesels zijn er niet zoveel. Jij vindt het heerlijk om rustig hard te lopen, maar zo nu en dan heb je ook zin in intervallen, of wil je er gewoon lekker op los gaan in een tempoloop. Afwisseling is voor jou belangrijk. Je kunt ook een totaalloper zijn die een voorkeur heeft voor snelle trainingen met zo nu en dan duurloop. Of net andersom. Op alle afstanden kun jij uit de voeten, daarom is het soms moeilijk keuzes maken.

Leer jezelf kennen
Hoe langer je loopt, hoe beter jij je eigen voorkeuren leert kennen. Maar je hebt op den duur natuurlijk ook ambities. Als snelheidskoning wil jij misschien ook eens een keer een marathon lopen. Dan kun je nog steeds lekker intervallen lopen, maar zo nu en dan zal je ook flink gas moeten terugnemen. En als diesel wil jij misschien ook een keer een snelle 5 k lopen. Dan kun je nog steeds veel duurlopen doen, maar je moet ook aan je snelheid werken.

Leer je eigen schema maken
Al die schema’s van internet weten niet wat voor loper jij bent. Dat weet eigenlijk alleen jij. En je zult zien dat als je langer loopt, je soms ook verandert van voorkeur. Dat je periodes hebt waarin je duurlopen lekker vindt en periodes dat je smacht om intervaltraining. Daarom is er maar één persoon die voor jou het beste schema kan maken, en dat ben jijzelf. Zo ingewikkeld hoeft dat niet te zijn, als je maar weet wat jouw zwakke en sterke punten zijn als loper.

Wil je leren hoe jij je eigen schema kunt maken? Volg dan de clinic van de Loopschool ‘Je eigen loopschema maken’.

Geen Commentaar

Plaats een Reactie

Responsive Menu Pro Image Responsive Menu Clicked Image